Czego chcesz się dowiedzieć o linkowaniu wewnętrznym?

Co to jest linkowanie wewnętrzne

Linkami wewnętrznymi są wszystkie linki, które prowadzą do adresów dostępnych w obrębie jednej domeny. Linkowanie tego typu poprawia indeksację strony oraz wpływa pozytywnie na user expirience. Stosowanie linkowania wewnętrznego jest jedną z podstawowych zasad w pozycjonowaniu.

Linkowanie wewnętrzne nie podlega takim samym zasadom jak link building. Istnieje tutaj pełna dowolność tego jakimi anchorami będziemy się posługiwać. Niezależnie od liczby linków wewnętrznych oraz treści ich anchorów, wyszukiwarki nie usuną strony ze swoich indeksów.

Jak robić linkowanie wewnętrzne

Prawidłowe i odpowiednio zaplanowane linkowanie wewnętrzne może w dużym stopniu przełożyć się na widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych.

Anchorem takiego linku powinna być zawsze fraza związana z tematyką docelowej podstrony. Jeśli ze strony głównej chcemy dodać link do podstrony z kolekcją monet, to anchorem linku powinna być taka fraza jak np. „moja kolekcja monet”. Taka forma linku od razu daje znać wyszukiwarce Google, jaką treść może znaleźć pod wskazanym linkiem. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększa się szansa linkowanej podstrony na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazę „kolekcja monet”

Najczęstsze błędy w linkowaniu wewnętrznym

  • Linkowanie tym samym anchorem do różnych podstron – W przypadku kiedy mamy do czynienia np. z blogiem o psach, który posiada galerię. W kilku postach pojawia się link wewnętrzny do galerii zdjęć. Każdy z linków posiada anchor „zdjęcia psów”, ale adresem docelowym są kategorie galerii z różnymi rasami psów. Takie linkowanie wewnętrzne będzie błędne, ponieważ może wprowadzać Google w błąd. Prawidłowym rozwiązaniem będą bardziej sprecyzowane anchory jak np. zdjęcia amstafa, zdjęcia jamnika itd. Kategorię zbiorczą, gdzie znajdują się zdjęcia wszystkich psów można oczywiście linkować z anchora „zdjęcia psów”
  • Używanie tylko jeden formy frazy w anchorze – W sytuacji, w której na stronie znajduje się np. dział z książkami, warto stosować odmiany w linkowaniu wewnętrznym ze wpisów blogowych i innych miejsc serwisu (w samym menu linkowana fraza powinna pojawić się w formie podstawowej). Można zatem stosować linki do tego działu na frazach typu „książkami” itp.

Linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym

Ze względu na to, że w sklepach internetowych występuje bardzo dużo produktów i kategorii, linkowanie wewnętrzne jest szczególnie istotne. Wspomaga indeksację nowo dodanych towarów oraz pozwala potencjalnym klientom na łatwe dotarcie do interesującego ich asortymentu. Nie bez znaczenia w przypadku sklepów jest również wpływ linkowania wewnętrznego na pozycje konkretnych fraz.

Jak optymalizować menu i drzewo kategorii w sklepie

Podstawowym elementem każdego sklepu jest menu i to na nim należy się skupić przede wszystkim. Menu powinno być skontrowane tak, aby dostęp do każdej kategorii i podkategorii był możliwy ze strony głównej sklepu. Jest to związane z tym, że roboty Google rozpoczynają crawlowanie sklepu właśnie od strony głównej, a takie rozwiązanie daje im możliwość dowolnego poruszania się po sklepie.

W trakcie planowania menu należy zwrócić uwagę na to, żeby nie powielać nazw kategorii. Jeśli w sklepie istnieje podział np. na odzież męską i damską i w każdej z tych kategorii znajduje się podkategoria bluzy, to możemy doprowadzić do kanibalizacji. Rozwiązaniem jest po prostu bardziej szczegółowe określenie nazw np. „bluzy damskie” i „bluzy męskie”, dzięki temu wyszukiwarka od razu będzie widziała, czego może spodziewać się pod danym linkiem wewnętrznym.

Nazwy kategorii (czyli tak naprawdę anchory linków wewnętrznych) powinny być, jak najbardziej szczegółowe. Jeśli w sklepie z akcesoriami dla psów utworzymy kategorię „klatki”, to musimy się liczyć z tym, że nasza pozycja w wyszukiwarce może nie być najlepsza. Klatki mogą być przeznaczone dla bardzo różnych zwierząt. Nawet jeśli do sklepu ktoś z takiej frazy trafi, a chodziło mu o klatkę dla królika, to i tak nic nie kupi. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie uszczegółowienie nazwy kategorii na „klatki dla psów”.

Linki wewnętrzne z obrazków czy z tekstu

Eksperymenty jasno wykazują, że w przypadku linkowania wewnętrznego znacznie efektywniejsze dla SEO są linki z tekstów. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy grafiki nie posiadają atrybutów ALT. Zalecane jest linkowanie z anchorów tekstowych. Oczywiście linki wewnętrzne na banerach, czy zdjęciach produktów powinny się jak najbardziej pojawiać (zwłaszcza w sklepie), ale nie mogą być to jedyne linki prowadzące do danego adresu wewnątrz sklepu.

Linki nofollow w linkowaniu wewnętrznym

Częstą praktyką jest oznaczanie wszystkich linków (poza jednym wybranym) prowadzących do jednej podstrony atrybutem nofollow. Ma to na celu kontrolowanie, przez jaki anchor robot Google przejdzie na daną podstronę. Działanie to ma wiele sensu, jeśli faktycznie świadomie zarządzamy swoimi anchorami w linkach wewnętrznych.

Innym częstym argumentem dla oznaczania części linków wewnętrznych jako nofollow jest kwestia crawlbudgetu. Jeśli tego typu linki stosowane są tylko z tego powodu, to nie ma to większego sensu, ponieważ Google stosuje zasadę FLC – First Link Counts. Oznacza to, że robot Google przejdzie do podstrony tylko po anchorze, który napotka jako pierwszy, i który nie jest oznaczony jako nofollow.