Jak pisać i co to jest Title i description w SEO

Co to jest seo title?

Title to znacznik HTML umieszczony w sekcji HEAD strony, w którym powinna znaleźć się informacja o jej tytule. Jest to swoista wizytówka informująca wyszukiwarki, a w późniejszym etapie również użytkowników o tym, jakiej treści można się spodziewać, przechodząc pod dany adres.

SEO Title możemy porównać do tytułu książki lub nagłówka ogłoszenia. Odpowiednie jego skonstruowanie nie tylko pomaga uzyskać lepsze pozycje na konkretnych frazach, ale również lepszą konwersję w postaci odwiedzin z ruchu organicznego.

Jak napisać title?

Napisanie Title nie należy do rzeczy trudnych, ale jest kilka kwestii, które trzeba wiedzieć przed przystąpieniem do jego uzupełniania. Po pierwsze długość znacznika tytułowego jest ograniczona. W sieci można znaleźć informację o tym, że optymalna długość Title wynosi od 55 do 75 znaków ze spacjami i jak najbardziej warto takową stosować, gdyż Google po przekroczeniu pewnej długości automatycznie skraca Title, umieszczając na jego końcu wielokropek.

To sprawia, że w przypadku za długiego tytułu, pewna jego część zostaje ukryta w wynikach, a tego zdecydowanie chcemy uniknąć. Warto zaznaczyć, że Google mierzy długość tytułu na podstawie jego szerokości w pikselach, a nie ilości znaków, przez co czasem tytuły o mniejszej ilości znaków zostają ucięte, podczas, gdy pozornie dłuższe wyświetlają się w całości.

Drugą kwestią, na którą trzeba zwrócić, uwagę jest już oczywiście sama zawartość Title. Powinniśmy umieścić w niej krótką informację odnośnie zawartości strony z wykorzystaniem słowa kluczowego, na które chcemy daną podstronę pozycjonować. Ważna jest przede wszystkim użyteczność informacji dla użytkownika, dlatego zdecydowanie odradza się uzupełniania go w sposób nienaturalny np. poprzez umieszczenie w nim samych fraz kluczowych.

Przykład dobrze napisanego Title dla strony gabinetu kosmetycznego z Poznania: “Jaskinia urody - salon kosmetyczny w Poznaniu”. Ma być krótko, rzeczowo i naturalnie.

Co to jest description?

Meta description to kolejny znacznik umieszczony w sekcji HEAD naszej strony. Jest on naturalnym rozwinięciem wcześniej omawianego Title i to właśnie pod nim wyświetla się on w wynikach wyszukiwania.

W swoich założeniu meta-description powinno zawierać, krótkie streszczenie treści strony.

Jak napisać description?

Po pierwsze należy pamiętać o tym, że podobnie jak w przypadku SEO Title, description musi wynosić ograniczoną ilość znaków inaczej, część jego zawartości zostanie ucięta i zastąpiona wielokropkiem. Optymalna długość meta-description to ok. 160-260 znaków ze spacjami, chociaż w wynikach wyszukiwania nie rzadko da się znaleźć wyświetlające się w pełni description o długości nawet 300 zzs. Ponownie jest to kwestia nie ilości znaków, a długości opisu wyrażonej w pikselach.

Dobrze napisany description powinien w 2-3 zdaniach opisywać zawartość podstrony tak, aby zachęcić użytkownika do odwiedzin. Choć oficjalnie meta-description nie jest uznawane za czynnik rankingowy, to odpowiednie jego napisanie, z użyciem konkretnych słów kluczowych pomaga robotom indeksującym przypisać stronę do odpowiedniej tematyki i zagadnienia.

Przykład dobrze napisanego meta-description dla salonu kosmetycznego z Poznania: “Salon kosmetyczny “Jaskinia urody” w Poznaniu oferuje kompleksowe zabiegi kosmetyczne i odnowę biologiczną. Zajrzyj do nas i wybieraj spośród oferty zabiegów pielęgnacyjnych twarzy, ciała stóp i dłoni!”.

Przepis na dobrze napisany opis meta-description

  • długość od 160 do ok. 260 zzs
  • maksymalnie naturalny
  • zawiera wartościowe słowa kluczowe
  • zawiera zwrot typu “call to action” (np. zamów, kup, sprawdź itd.)