Czego chcesz się dowiedzieć o linkbuildingu?

Co to jest Linkbuilding?

Link building to proces pozyskiwania linków przychodzących do pozycjonowanej strony, na który składa się cały szereg czynności obejmujących między innymi analizę konkurencji, analizę profilu linkowania, przygotowanie treści do linkowania czy chociażby kontakt z wydawcami i właścicielami miejsc, odpowiednich do umieszczenia potencjalnego linku.

Jak zrobić link building?

Link Building zaczynamy zawsze od analizy profilu linkowania własnej domeny, a następnie profilów konkurencji. Celem analizy jest po pierwsze zbadanie struktury linków tak, aby zaplanować wartościowe, naturalne linki, które będą dobrze uzupełniać już istniejący profil linkowania. Po drugie badamy w ten sposób analizę konkurencji oraz źródła, z których ona pozyskuje linki. Te informacje możemy wykorzystać na swoją korzyść, pozyskując linki z tego samego źródła, lub odnawiając nieaktywne już linki konkurencji z nakierowaniem na własną domenę.

Czy linkowanie działa?

Pomimo tego, że dziś cały proces link buildingu jest znacznie trudniejszy i bardziej kosztowny niż kilka lat temu to nadal nie tylko warto, ale wręcz trzeba to robić. Ilość i jakość linków przychodzących jest jednym z głównych czynników rankingowych wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Budowanie wartościowego profilu to często żmudny i skomplikowany proces, jednak jego efekty z każdym kolejnym pozyskanym linkiem rosną, przyczyniając się do większej widoczności linkowanych podstron.

Co to jest anchor?

Anchor w Polsce nazywany również “kotwicą” to nic innego jak treść linka, czyli tekst widoczny na stronie w postaci linku. Technicznie rzecz biorąc, jest to więc tekst znajdujący się pomiędzy otwierającym, a zamykającym znacznikiem HTML tagu: Treść kotwicy.

Treść i forma anchorów odgrywa bardzo ważną rolę w linkowaniu, a samych rodzajów anchorów mamy kilka:
  • Exact Match (EMA) Jest najbardziej podstawowy rodzaj anchoru oparty na słowach kluczowych naszej witryny. Przykładowym anchorem Exact Match, pod którym może znaleźć się link, jest np. “dentysta Poznań”, “internetowy sklep ze słodyczami” czy chociażby “modne buty”.
  • Partial Match Jest to anchor oparty na częściowej zgodności z pozycjonowanym słowem kluczowym. Bardzo często zawiera on dłuższą frazę, której jedynie część stanowi pozycjonowana fraza np. “kup modne buty z letniej kolekcji!” czy “odwiedź już dziś dentystę w Poznaniu!”
  • Zero Match Jest kotwica nie wykorzystująca żadnej frazy powiązanej z treścią strony, do której prowadzi. Najczęściej spotykanymi anchorami tego typu są zwroty typy “kliknij tutaj”, “czytaj więcej” czy “sprawdź ofertę”.
  • Anchor typu Branded Jest to anchor zawierający jedynie nazwę firmy. Najczęściej linkuje się w ten sposób swoją stronę główną.
  • Anchor obrazkowy Jest to anchor wykorzystujący zdjęcie lub dowolną inną grafikę po kliknięciu, w którą zostajemy przekierowani na docelową stronę. Ten typ anchoru wykorzystywany jest np. w sklepach internetowych, gdzie kliknięcie zdjęcia produktu przekierowuje na jego kartę.

Co to są linki dofollow?

Follow to oznaczenia przypisywane linkom umieszczonym na stronach internetowych. Wykorzystuje się je, by poinformować roboty wyszukiwarek o tym, czy mają przejść pod wskazany linki, czy nie. Oznaczenia te nie są widoczne dla użytkowników i nie mają dla nich żadnego znaczenia. Znacznik “dofollow” ma za zadanie poinformować roboty o tym, że należy przejść pod wskazany linkiem adres. Trzeba tutaj pamiętać, że w samym języku HTML nie występuję pojęcie linków dofollow. Zostało ono wprowadzone żeby w łatwy sposób komunikować o jaki link nam chodzi. Link dofollow nie jest specjalnie oznaczony w kodzie HTML.

Ma to znaczenie dla pozycjonowania, gdyż linki “dofollow” oprócz tego, że przepuszczają roboty przez link z jednej strony do kolejnej to dodatkowo przekazują część popularności i zaufania strony pierwotnej, stronie docelowej. W ten sposób link umieszczony na stronie “A” wzmacnia stronę “B”.

Co to są linki nofollow?

Linki “nofollow” w przeciwieństwie do swoich odpowiedników informują roboty wyszukiwarek o tym, że nie powinny przechodzić przez dany link. Choć w teorii taki link nie przekazuje żadnej wartości to spekuluje się, że część reputacji strony źródłowej jednak jest poprzez niego przekazywana stronie docelowej. Linki “nofollow” mają znaczenie dla pozycjonowania. Pomimo tego, że nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie to warto je stosować w ramach urozmaicenia profilu linkowania. Profil składający się wyłącznie z linków dofollow jest nienaturalny.

Co to jest profil linkowania?

Profil linkowania to zbiór zawierający informacje na temat ilości, rozkładu i rodzaju linków zwrotnych prowadzących do naszej strony. Na profil linkowania składają się wszystkie aktywne linki pozyskane. Badając profil linkowania, możemy sprawdzić skąd pochodzą linki, jaki anchor został w nich wykorzystany oraz jaki jest stosunek linków “nofollow” i “dofollow” w stosunku do całości.

Jak linkować?

Metod linkowania jest naprawdę wiele i sposób, jaki wybierzemy powinien być oparty o dogłębną analizę. W pozycjonowaniu nie ma miejsca na przypadkowe działania, gdyż bezmyślnie pozyskany link to najczęściej stracony budżet, czas i okazja. Należy zadbać o to, aby nasz profil linkowania był maksymalnie naturalny, gdyż algorytmy Google (takie, jak algorytm Pingwin) doskonale rozpoznają i oceniają linkowanie, obniżając lub nawet negując wartość i znaczenie linków. Przed linkowaniem należy sprawdzić jakość strony linkującej - linkowanie ze stron spamerskich, zawierających bezwartościowe treści nie tylko nic nam nie da, a może jeszcze zaszkodzić. Strona linkująca powinna posiadać treść zgodną tematycznie z branżą linkowanych słów kluczowych np. sklep internetowy z butami linkujemy ze stron poświęconych modzie, a nie np. zabawkom.

Gdy treść jest odpowiednia należy sprawdzić profil linkowania domeny linkującej w tym, ilość i jakość linków do niej prowadzących. Ma to znaczenie, gdyż strona z lepszymi linkami przekaże więcej “mocy” i reputacji wraz z linkiem zwrotnym do naszej strony.

Jeżeli tematyka strony jest odpowiednia, a jej profil linkowania mocny, to wystarczy przygotować odpowiednią treść i umieścić w niej link na konkretnym anchorze powiązanym z pozycjonowaną frazą.

Skąd linkować?

Miejsc do linkowania jest wiele, a wśród nich znajdą się i te lepsze i te gorsze. Niektóre z miejsc idealnie nadają się do linkowania dofollow, podczas gdy inne powinny być wykorzystywane wyłącznie do linkowania uzupełniającego przy użyciu linków nofollow. Linkować możemy np. z :

  • Blogów
  • Portali
  • Stron producentów
  • Komentarzy na blogach
  • Forów internetowych
  • Katalogów stron i firm
  • Profili społecznościowych

Warto pamiętać, że w pozycjonowaniu liczy się kreatywność i nieszablonowe myślenie. Nie chodzi o to, by pozyskać linków jak najwięcej. Często jeden wartościowy link z dobrze przygotowanej treści, opublikowanej na portalu z wysoką reputacją daje większy efekt, niż kilkadziesiąt mało wartościowych linków z komentarzy czy forów.